100 pytań, które musimy sobie zadać, żeby zlecić stronę www firmy

Jak zlecić stworzenie strony www?
FacebookinstagrammailFacebookinstagrammail

 

Wyobraź sobie, że pracujesz w firmie i nagle przychodzi do ciebie szef i mówi, że potrzebujecie nowej strony www. Ty co najwyżej strony www sobie oglądasz, ewentualnie prowadzisz bloga, nawet na WordPressie, ale nie czujesz się na siłach sama stworzyć taką stronę. Co wtedy?

Od razu na początku zaznaczę, że nie jest to wpis dla blogerów, którzy zwykle sami budują swoje strony, najczęściej na WordPressie. Jest on raczej przeznaczony dla pracowników działów marketingów lub podobnych, którzy stoją przed wyzwaniem stworzenia nowej strony firmowej. Wszystkie udzielone tu rady są oparte na moim doświadczeniu, jako  pracownika działu marketingu zlecającego budowę strony na zewnątrz, a nie pracownika firmy zajmującej się projektowaniem stron internetowych.

Stworzenie strony firmowej najlepiej zlecić fachowcom. Co robisz? Dzwonisz i mówisz, że potrzebujecie nową stronę, więc pytasz: „Ile to będzie kosztowało i na kiedy mogą to zrobić?”. „Och, to żaden problem, strona będzie kosztować jedynie 500 zł i za dwa dni będzie gotowa”. Myślisz, że pójdzie tak łatwo? I że taki telefon ucieszy każdą firmę, która tworzy strony internetowe? Niestety, jesteś w błędzie. Telefon z tak sformułowanym pytaniem to prawdopodobnie najgorszy koszmar, z jakim na co dzień spotykają się pracownicy firm tworzących strony. A w ogóle, to będzie jedno z ostatnich pytań, jakie powinieneś zadać. Dlaczego?

workstation-336369_1280

Najpierw sam musisz wiedzieć, czego chcesz, żeby móc wymagać tego od zleceniobiorcy. Żeby określić, jaką chcesz mieć stronę, musisz sam zadać mnóstwo pytań (sobie, współpracownikom lub szefowi). Od czego zacząć?

Założenia strony

1. Po co nam nowa strona www firmy?

2. Jak dawno była stworzona dotychczasowa strona?

3. Do jakich celów?

4. Jakie cele ma spełniać teraz? Być naszą wizytówką, informatorem, sklepem?

5. Może ma pełnić jeszcze jakieś inne funkcje?

Warto to na początku dobrze przemyśleć, bo od tego w dużej mierze zależy, jaki rodzaj strony potrzebujemy. I ile pracy będziemy musieli w to włożyć. Jeśli nasza firma nie ma żadnej strony www, będziemy potrzebowali oczywiście wykupić jeszcze domenę i hosting.

Zawartość strony – plan strony

6. Co się będzie na niej znajdować?

7. Ile będzie miała zakładek?

Właściwie każda strona powinna mieć przynajmniej stronę główną z najważniejszym przekazem dla klientów oraz stronę określającą sposób kontaktu z firmą (np. numer telefonu, adres, mapka interaktywna, adres e-mail lub formularz kontaktowy, media społecznościowe itp.).

8. Co jeszcze powinno znaleźć się na naszej stronie domowej?

9. Czy będziemy przedstawiać naszą ofertę?

10. Jak ma wyglądać nasza oferta (opisy, galeria zdjęć, tabela, albo katalogi lub inne pliki do pobrania, itd.)?

11. Czy będzie strefa klienta z logowaniem?

12. Czy materiały będą dostępne na hasło?

13. Czy będziemy zbierać dane klientów?

14. Czy będzie strefa aktualności?

15. Jak często będą na niej dodawane informacje?

16. I kto będzie to robił?

17. Czy potrzebujemy tzw. „strony lądowania”, na której nasz klient np. złoży zamówienie?

18. Czy potrzebujemy sklepu internetowego do sprzedaży naszych produktów?

19. Kto przygotuje teksty na stronę, opisy – czy my sami, czy potrzebujemy do tego copywriterów?

20. Czy będziemy oferować newsletter?

21. Czy będziemy potrzebować jakiegoś systemu komunikacji z klientami, np. chatu?

Typy plików zamieszczane na stronie

22. Jakiego typu pliki będziemy zamieszczać na stronie (zdjęcia, pdf-y, filmy, pliki audio itp.)?

23. Czy potrzebna będzie galeria zdjęć?

24. Jeżeli tak, to jak ma wyglądać?

25. Czy zdjęcia mają być małe, duże, wyskakiwać po kliknięciu, powiększać się po najechaniu na nie kursorem?

26. Czy filmy mają uruchamiać się automatycznie, czy po kliknięciu?

27. A może chcemy zaoferować naszym klientom wirtualną wycieczkę po firmie?

 

jak-stworzyc-strone-wwww_kropla-morza_2016-07-11-abigail-keenan-barnimages-008

Materiały wizualne na stronę

28. Skąd będziemy brali nasze materiały wizualne na stronę?

29. Czy będziemy korzystać z własnego banku zdjęć naszych produktów?

30. Czy mamy w firmie zdolnego fotografa, który przygotuje nam odpowiedniej jakości, zachwycające zdjęcia?

31. Czy dopiero chcemy zlecić zrobienie profesjonalnych zdjęć naszych produktów, pracowników, firmy itp. na zewnątrz?

32. A może będziemy korzystać z gotowych zdjęć stockowych?

33. Czy mamy przygotowane jakieś filmy o firmie lub produktach, które zamieścimy na stronie?

34. Czy dopiero będziemy chcieli takie materiały wideo stworzyć?

35. Kto będzie je dla nas tworzył?

36. Czy będziemy potrzebowali jakieś materiały graficzne na stronę?

37. Czy będziemy je tworzyli sami, czy zlecimy to grafikom na zewnątrz?

Kwestia materiałów wizualnych to bardzo ważny punkt, bo wiąże się z kosztami, czasami dość znacznymi. Często firmy projektujące strony www oferują również różnego rodzaju wsparcie graficzne i fotograficzne.

Strona graficzna

38. Jak ma wyglądać nasza strona?

39. Czy strona ma odzwierciedlać identyfikację wizualną naszej firmy?

40. Lepiej będzie wyglądać ciemna czy jasna?

41. Jaka ma być kolorystyka naszej strony?

42. Prosta w stylu czy raczej ozdobna, bo taka będzie lepiej odzwierciedlała charakter naszej firmy?

43. Jaki ma być jej układ (np. prosta przewijana, w układzie kolumnowym, kafelkowym itp.)?

44. Czy ma zawierać animowany pokaz slajdów?

45. Jakie przykładowe strony nam się podobają?

Oczywiście graficy z firmy tworzącej naszą stronę internetową na pewno coś nam zaproponują, ale lepiej by było, gdyby choć trochę znali nasze preferencje. Ważne, żeby kolorystyka i charakter strony www odzwierciedlały kolory logo lub generalnie identyfikacji wizualnej naszej firmy. Powiedzenie grafikom, że strona ma być piękna i ma zaskakiwać naszych klientów, może się skończyć tym, że to głównie my będziemy zaskoczeni… niekoniecznie pozytywnie 😉 Dlatego warto podać kilka adresów stron, które nam się podobają i mają styl podobny do tego, który chcemy osiągnąć. I nie chodzi tu o plagiat, a o trafienie w nasze gusta. Warto też przed podpisaniem umowy przejrzeć dotychczas zrealizowane przez tę firmę strony www i poprosić o referencje, bo może się okazać już na wstępie, że strony projektowane przez daną firmę zupełnie nam się nie podobają i szukamy czegoś w zupełnie innym stylu.

strona www_kropla-morza_photographer-428388_1280

Liczba języków strony domowej

46. W ilu językach ma być nasza strona?

47. Czy nasi klienci są tylko z Polski, czy także z innych krajów?

48. Jeżeli z całego świata to warto mieć także stronę po angielsku, ale może mamy klientów tylko z określonego,  jednego kraju?

49. Czy strona obcojęzyczna ma być wierną kalką strony polskiej, czy będzie zawierać nieco inne treści?

50. Czy wersja obcojęzyczna będzie raczej statyczna, czy będziemy ją na bieżąco aktualizowali?

51. Czy mamy na stałe człowieka biegle znającego ten język, aby mógł na bieżąco aktualizować stronę w tym języku?

52. Czy tłumaczenie (lub przygotowanie) stałych treści na stronę zlecimy profesjonalistom, tak żebyśmy się później nie musieli wstydzić za jakość tłumaczenia, szczególnie jeśli dotyczy ono jakiejś specyficznej dziedziny?

Gotowy szablon czy projekt w całości pod nas?

53. Czy będziemy korzystać z gotowego szablonu dostosowanego do naszych potrzeb, czy strona będzie robiona w całości pod nas?

Od tego w dużej mierze zależy koszt strony. Korzystanie z gotowych szablonów jest oczywiście tańsze i sprawdzi się przy prostszych stronach. Przy rozbudowanych serwisach i naszych wysokich wymaganiach będziemy musieli zdecydować się na zbudowanie jej od podstaw, co oczywiście znacznie zwiększy koszty.

Sprawy techniczne

54. Czy mamy własne serwery, czy musimy wykupić hosting gdzieś na zewnątrz?

55. W jakim systemie otrzymamy stronę? System zarządzania treścią (cms) powinien mieć wygodny, intuicyjny interfejs do wprowadzania danych.

56. Czy mamy własną domenę, ewentualnie czy potrzebujemy inną?

57. Czy strona ma być responsywna? Właściwie to już chyba standard, ale upewnijmy się, że TAK.

58. Czy strona będzie działała na różnych przeglądarkach i na różnych urządzeniach?

59. Z jakiego systemu statystyk będziemy chcieli korzystać? Najpopularniejszy jest Google Analytics, więc dobrze by było, żeby był podpięty pod naszą stronę.

Umowa i wybór firmy

60. Jaki mamy budżet?

61. W jaki sposób wybierzemy firmę, która ma stworzyć nam stronę (np. zapytania do firm przygotowujących strony www, ewentualnie przetarg, jeśli jest taki wymóg)?

62. Co będzie kryterium wyboru (np. cena, sposób płatności, doświadczenie)?

63. Harmonogram – na kiedy strona ma być gotowa?

64. Ile my potrzebujemy czasu na przygotowanie poszczególnych elementów strony (tekstów, zdjęć, grafik, filmów, plików do pobrania itp.)?

65. Co i do kiedy mamy dostarczyć ?

66. Kto będzie podejmował decyzje o akceptacji projektu i poszczególnych etapów  prac?

67. Ile projektów ma nam przedstawić firma?

68. Ile poprawek jest w cenie?

69. Ile będziemy płacić za kolejne poprawki?

70. W jaki sposób określić prawa własności do projektu?

71. Jakie elementy szablonu będziemy mogli edytować sami, a za które trzeba będzie zapłacić w późniejszym czasie?

72. Jak długo otrzymamy wsparcie techniczne itp.?

73. Jaki będzie harmonogram płatności?

W całym tym zamieszaniu związanym ze stroną należy podpisać umowę z jasno określonymi terminami oraz obowiązkami wykonawcy i zleceniodawcy, musi być jasno określony zakres prac itp. Uchroni nas to przed niemiłymi niespodziankami.

strona www firmy_kropla morza

Na koniec

77. Kto będzie dbał o pozycję strony w wynikach wyszukiwania?

75. Na jakie słowa kluczowe będziemy chcieli się pozycjonować?

76. W jaki sposób zadbamy o sprawy plików cookie?

77. Czy musimy dokonać rejestracji zbiorów danych w GIODO?

78. Kto będzie aktualizował stronę?

79. Jak często strona będzie aktualizowana?

Odpowiedź na powyższe pytania oraz ich spisanie powinno być zawsze wstępem do kontaktu z firmą, która ma wykonać naszą stronę. Im więcej danych otrzyma od nas, tym dokładniej będzie mogła wykonać wycenę i harmonogram prac, a tym samym mniej rzeczy nas zaskoczy, np. wzrost ceny związany z naszymi dodatkowymi wymaganiami, o których nie pomyśleliśmy na początku. I na koniec jeszcze jedno – im lepiej będą sprecyzowane nasze oczekiwania, tym lepszy będzie efekt końcowy!

Nie zadałam w tym artykule 100 pytań, ale wierzcie mi, że sami znajdziecie jeszcze wiele pytań, na które będziecie musieli sobie odpowiedzieć, żeby Wasza strona była taka, jaką sobie wymarzycie. Życzę Wam powodzenia w tworzeniu stron firmowych i chętnie poznam Wasze doświadczenia w tym zakresie. Może dodalibyście jeszcze jakieś ważne pytania do tego zestawu?

FacebookFacebook